obrzycko@archpoznan.pl  61 291 32 32

Msze Św.

w niedziele i święta:
7:30, 10:00, 12:00, 18:30
9:00 SŁOPANOWO
11:00 PIOTROWO

w dni powszednie:
wtorek i piątek:17.30 i 18.30
poniedziałek, środa i czwartek: 18.30
sobota: 8:00, 18:30

Więcej nabożeństw

Spowiedź Św.

codziennie pół godziny przed Mszą Świętą

przez cały tydzień
pierwszopiątkowy:
od 18:00

w I piątek miesiąca:
Słopanowo od 15:30
Piotrowo od 16:00
Obrzycko od 18.00

Więcej informacji

Kancelaria parafialna

Telefon kancelarii parafialnej czynny jest wyłącznie w godzinach urzędowania.

Kancelaria parafialna czynna w dni i godziny podane w cotygodniowych ogłoszeniach, najczęściej we wtorki i czwartki po wieczornej Mszy św. i po rannej Mszy św. w środę lub sobotę do godz 9.30.

Więcej informacji

REGULAMIN CMENTARZA

Parafii pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Obrzycku oraz Św Mikołaja w Słopanowie

Na podstawie art.2 i art. 45 ust. l ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej /Dz. U. Nr 29, póz. 1542 z późn. zm. / w związku z art. 8 ust. 3, art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolita Polską podpisanym w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. /Dz. U. Nr 51, póz. 318 / oraz na podstawie przepisów art. 2 ust.1 ustawy z dnia 31styczna 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych /Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 ze zmianami/. stanowi się, co następuje:

§ 1

Cmentarz grzebalny w Obrzycku stanowi własność Parafii św. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Obrzycku. Cmentarz grzebalny w Słopanowie stanowi własność Parafii Św. Mikołaja w Słopanowie. Administratorem cmentarza jest firma LILIA Usługi Pogrzebowe Obrzycko TEL. 601 888 807. Cmentarz grzebalny jest miejscem poświęconym. To miejsce ciszy i modlitwy. Miejscu temu należy się cześć religijna i poszanowanie.

§ 2

Na cmentarzu parafialnym w Obrzycku i Słopanowie urządza się groby:

ziemne: pojedyncze, podwójne
ziemne głębinowe: pojedynczy, podwójny
grobowce: pojedyncze, podwójne lub głębinowe pojedyncze, podwójne
§ 3

Na cmentarzu stosuje sie opłaty za:

każde nowe miejsce grzebalne w chwili pochówku – na 20 lat,
prolongaty – przedłużanie opłaty za miejsce na 10 lub 20 lat,
każde miejsce rezerwowane (na 10 lub na 20 lat)
korzystanie z terenu cmentarza dla wykonania usług cmentarnych (pogrzebowych, kamieniarskich, remontowych, budowlanych),
za pozwolenie na wykonywanie prac remontowo – budowlanych.
Wysokość opłat ustala Rada Ekonomiczna działająca przy Parafii św. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Obrzycku wraz z Proboszczem parafii. Opłaty nie podlegają zwrotowi.

§ 4

1. W przypadku dochowania do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowanego pobiera się dopłatę pomniejszoną o uiszczoną już opłatę.

2. Przedłużenie umowy na dalsze 20 lat wymaga ponownego uiszczenia opłaty 20- letniej (w roku kalendarzowym, w którym wygasa ważność poprzedniej opłaty).

3. Opóźnienie we wniesieniu kolejnej opłaty 20-letniej nie może przekroczyć 1-go roku.

4. W przypadku nieuiszczenia prolongaty w określonym terminie grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami państwowymi (art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych).

5. Likwidacja grobu będzie poprzedzona informacją umieszczoną na grobie, na co najmniej 3 miesiące przed terminem jego likwidacji.

6. Z czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.

§ 5

1. Grób ziemny zwykły nie może być użyty do ponownego pochowania w nim zwłok przed upływem 20 lat.

2. Do dysponowania wolnym miejscem w grobie ziemnym przeznaczonym do pochowania więcej niż jednej osoby uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie według podanej kolejności:

a) pozostały małżonek(-a),

b) krewni zstępni (dzieci, wnuki itd.),

c) krewni wstępni (rodzice, dziadkowie itd.),

d) krewni boczni do 4 stopnia,

e) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

3. Posiadanie prawa, o którym mowa w ust. 2, nie upoważnia do odstępowania miejsca osobom innym niż wymienionym w tym ustępie.

4. Prawo do grobu nie podlega przekazaniu na rzecz innych osób z pominięciem kolejności wymienionej w ust. 2.

5. Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.

6. Każda zmiana dysponenta grobu lub miejsca zarezerwowanego winna być uzgodniona w Biurze Parafialnym i potwierdzona na piśmie.

§ 6

1. Z chwilą pochowania osoby zmarłej dysponowaniu pozostałymi miejscami w tym grobie decyzje podejmuje wspólnie osoba wymieniona w § 5 oraz członkowie najbliższej rodziny osoby zmarłej według kolejności podanej w § 5 ust. 2.

2. W sprawie dochowania do istniejącego grobu, decyzje podejmuje zarządca cmentarza lub upoważniona przez niego osoba.

3. Wniesienie opłaty 20-letniej za grób przez osobę niewymienioną w § 5 ust. 2 nie uprawnia do pochowania w nim zwłok tej osoby lub innej przez te osobę wskazaną.

§ 7

1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:

a) na umotywowana prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok – za zezwoleniem miejskiego inspektora sanitarnego zgodnie z obowiązującymi zasadami,

b) na zarządzenie prokuratora lub sądu.

2. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji zarządcy cmentarza bez zwrotu opłaty 20-letniej.

§ 8

Groby oraz miejsca rezerwowane pod te groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.

§ 9

Miejsca rezerwowane przeznaczone do pochowania zwłok określonej osoby, w przypadku pochowania jej w innym grobie, przechodzą do dyspozycji zarządcy cmentarza, bez względu na uiszczona opłatę.

§ 10

Załatwianiem spraw formalno – organizacyjnych niezbędnych do przyjęcia zwłok do pochowania na cmentarzu, jak też innych spraw związanych z działalnością cmentarza lub pracami wykonywanymi na tym cmentarzu zajmuje się administrator cmentarza.

§ 11

Przyjęcie zwłok do pochowania na cmentarzu następuje po przedstawieniu administratorowi cmentarza przez osobę zainteresowaną wymaganych dokumentów, w tym przede wszystkim odpisu karty zgonu. Oryginał karty zgonu, w której sporządzono adnotacje Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu przechowuje Parafia wykonująca obrzęd pogrzebu. W przypadkach, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo, wymagane jest ponadto zezwolenie uprawnionego urzędu.

§ 12

Administrator cmentarza w Obrzycku jest upoważniony do żądania od osoby zainteresowanej udokumentowania skróconym odpisem aktu stanu cywilnego, dowodem osobistym lub innym wiarygodnym dokumentem stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa w zakresie niezbędnym do ustalenia uprawnień do pochowania zwłok, a także żądać stosownego oświadczenia złożonego w jego obecności lub potwierdzonego przez notariusza, adwokata, radcę prawnego.

§ 13

1. Wymiana pomników lub remont już istniejących na tutejszych cmentarzach mogą być prowadzone w dni powszednie od godz. 8.00 do 16.00.

2. Na wszystkie w/w prace wykonawcy powinni mieć zgodę wydawaną przez Proboszcza Parafii w Biurze Parafialnym w Obrzycku, w godzinach urzędowania.

3. Prace prowadzone poza w/w godzinami lub bez zezwolenia zarządcy cmentarza uważane są za nielegalne.

4. W/w prace remontowo-budowlane nie mogą być wykonywane w niedziele i święta kościelne oraz od 29 października do 8 listopada.

5. Ułożone samowolnie obejście przy pomniku może ulec uszkodzeniu, za co zarząd i administrator cmentarza nie ponosi odpowiedzialności.

§ 14

1. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:

a) zakłócania ciszy

b) ustawiania ławek, ogrodzeń, układanie kostki brukowej, chodników, sadzenia drzew bez zezwolenia,

c) przebywania dzieci w wieku przedszkolnym bez opieki dorosłych,

d) wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,

e) przebywania w stanie nietrzeźwym lub spożywania alkoholu

f) wprowadzania zwierząt,

g) handlu,

h) kradzieży złożonych na grobach kwiatów, świec, wieńców i innych rzeczy znajdujących się na cmentarzu,

i) jazdy pojazdami, z wyjątkiem pojazdów firm kamieniarskich i pogrzebowych wykonujących usługi za zezwoleniem Parafii,

j) samowolnego usuwania krzewów bądź drzew.

2. Na terenie cmentarza zakazuje się – bez uprzedniego zgłoszenia w Biurze Parafialnym – dokonywania następujących czynności:

a) prac kamieniarskich i budowlanych,

b) wjeżdżania pojazdami mechanicznymi i konnymi,

c) prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,

d) samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,

e) przenoszenia, niszczenia lub zabierania z cmentarza wszelkich elementów jego wystroju.

§ 15

Zasady funkcjonowania firm pogrzebowych, kamieniarskich i innych na terenie cmentarzy parafialnych w Obrzycku ustala zarządca cmentarza zgodnie z obowiązującym prawem.

§ 16

W wypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu zarządcy cmentarza służą uprawnienia wynikające z przepisów szczególnych regulujących poszczególne rodzaje naruszeń.

§ 17

W sprawach nieuregulowanych mniejszym regulaminem mają zastosowanie w/w przepisy oraz przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz.295 z późn. zm.) Regulamin jest dostępny na stronie internetowej parafii www.obrzycko.archpoznan.pl i jest do wglądu w Biurze Parafialnym i Biurze Administratora cmentarza.

§ 18

1. Właściciel cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione na terenie cmentarza. Opiekun grobu może ubezpieczyć pomnik we własnym zakresie.

2. Osoby przebywające na cmentarzu objęte są ubezpieczeniem OC

Regulamin niniejszy wszedł w życie z dniem 01.12.2021.

Nr telefonu do administracji cmentarza: 601 888 807

Nr telefonu do zarządcy cmentarza: 61 29 13 232


Uszanuj miejsce wiecznego spoczynku Naszych zmarłych.

Dobry Jezu a Nasz Panie daj im wieczne spoczywanie.

Ks. Grzegorz Baranowski – proboszcz